Sökmotoroptimering för nybörjare
Sökmotoroptimering För Nybörjare - Skaffa Röster Till Din Hemsida
Av Mats Bergsten Publicerad 01/23/2006 Internetmarknadsföring Betyg:
Mats Bergsten
Driver ePengar.se med tips hur man enkelt tjänar pengar på Internet och hur man kan arbeta på Internet varifrån som helst i världen - ett café i Paris, en strand i Thailand eller ditt favoritställe. ePengar.se hittar du på http://epengar.se/. Visa alla artiklar av Mats Bergsten
Utomsides Sökmotoroptimering – Skaffa Röster Till Din Hemsida
Det finns ett 100-tal faktorer som påverkar din ranking hos Google varav några förmodligen bara är kända av en handfull personer.
Sökmotoroptimeringen av en hemsida kan delas in i två delar:
Sidoptimering – Gör dina sidor sökmotorvänliga.
Utomsides optimering – Skaffa röster till din hemsida.
Jag kommer i denna artikel ta upp del 2 – Utomsides sökmotoroptimering med de viktigaste och mest grundläggande faktorerna som påverkar din sökmotorplacering.
Ju fler länkar du har från andra sidor till din hemsida desto högre ranking får du hos sökmotorerna. Det var Google som 1998 började med denna faktor som en av de viktigaste för att visa sökresultaten.
Teorin bakom detta sätt att värdera sidors relevans vid en sökning är enkelt uttryckt som följer:En länk från en sida till en annan kan ses som en röst på den andra sidan. Många länkar till en sida måste betyda att den sidan är viktig och därmed bör få en högre placering bland sökresultaten än andra sidor som har färre länkar till sig.
Page Rank
Google kallar sin rankning av webbsidor för Page Rank. Om du laddar ner och installerar verktyget Google Toolbar från http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/ kan du i Internet Explorer se vilken Page Rank en webbsida har. Page Rank markeras med en grön linje i steg från 0 till 10.
Har du Firefox kan du ladda ner verktyget SearchStatus från http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/. SearchStatus visar både Google Page Rank och Alexa Ranking i en toolbar (mer om Alexa senare i denna artikel). Dessutom kan du se nyckelordsdensitet, indexerade sidor, bakåtlänkar i Google, Yahoo samt MSN, m.m.
Genom att se till att din hemsida får många länkar till sig ökar din s.k. länkpopularitet. Dessutom får du besökare direkt genom de länkar som går till din hemsida. Det här är en av de viktigaste delarna i din sökmotoroptimering.
Du kan själv se hur viktigt länkbygge är för höga placeringar hos Google genom att söka efter frasen ”click here” i Google. Det översta resultatet bör vara Adobes sida för att ladda ned Acrobat Reader. Om du kollar i källkoden för den sidan genom att gå till menyn ”Visa” och välja ”Källkod” och söka efter ordet ”click here” kommer du inte att hitta någon förekomst av det ordet.
Hur kan dom då komma så högt i sökresultaten för denna sökfras? Jo, genom att många som på sina sidor har lagt upp en PDF-fil också brukar länka till Adobes sida för att gratis ladda ner Acrobat Reader, den applikation med vilken man kan öppna PDF-filer. I länken till sidan för Acrobat Reader har många just texten ”click here” (To download Acrobat Reader free, click here!).
På så sätt har dom fått en förstaplacering för frasen ”click here” utan att ha någon som helst optimering på sin sida för den frasen. Inte för att frasen ”click here” är någon välsökt eller värdefull nyckelordsfras men det visar hur viktigt det är med länkar till din sida och framför allt vilka ord som står i den länken.
Några saker att tänka på när man letar efter sidor som kan länka till en:
Om den hemsida som länkar till dig har liknande innehåll som din kommer din sida att rankas högre än om innehållen skiljer sig markant.
Om den sida som länkar till dig har ranking 6 så kommer den länken att ha högre värde än från en sida som har ranking 5, allt annat lika.
Hyperlänkarna bör också innehålla de viktigaste nyckelorden. Om det står ”kattmat” i länken till din sida om kattmat, kommer du få en bra mycket bättre skjuts upp i sökmotorresultaten vid sökningar som innehåller ordet ”kattmat” jämfört med om det bara står ”klicka här” i länken. När du försöker få länkar från andra webbsidor bör du vara noga med att länken till din webbsida innehåller dina nyckelord.
Om den som länkar till dig vill ha en länk i utbyte till sin hemsida, s.k. reciprok eller ömsesidig länk, så kommer din hemsida rankas lägre än om du inte länkar tillbaka. Det är å andra sidan inte lika lätt att få en länk till sin sida om man inte är villig att ge en tillbaka.
Om länken till din hemsida finns på en sida med 100 andra länkar får din sida sämre ranking än om din länk är en av få länkar på hela sidan.
Om länken till din hemsida finns längre ned på en sida ger sämre ranking än om din länk finns högst upp på sidan. Länkar allra längst ned på en sida verkar få högre ranking än länkar som ligger en bit ovanför men långt från toppen.
Det har också betydelse för din rankning hur du länkar till andra hemsidor. Om du länkar till hemsidor som har hög rankning och har liknande innehåll som din så kommer det att hjälpa rankningen av din hemsida.
Lägg till information på din hemsida om hur andra kan länka till dig, hur dom ska beskriva din hemsida, m.m.
Länkbyte
Att byta länkar med andra hemsidor har blivit ett populärt sätt att få länkar till sin sida och därmed högre Page Rank. Man placerar helt enkelt en länk till en hemsida man vill ha en länk från, kontaktar ägaren för hemsidan, berättar var man placerat länken och frågar om man kan få en länk till sin egen hemsida med en viss text och beskrivning.
Använd dig av verktygen Google Toolbar och Alexa Toolbar som du kan ladda ner gratis från http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/. Med Google Toolbar kan du bl.a. se vilken sidrankning (page rank) från 0 till 10 en webbsida har hos Google. Hitta hemsidor som har rankning 5 eller mer och försök få dessa sidor att länka till din hemsida.
Med Alexa Toolbar kan du bl.a. se vilken trafikrankning (traffic rank) en sida har samt vilka andra sidor som länkar till den sidan. Trafikrankningen visar hur många med Alexa Toolbar och Amazon Toolbar som besöker din sida. Du kan få en ungefärlig uppskattning hur välbesökt en sida är. Med detta verktyg kan du även se vilka sidor som länkar till dina konkurrenters hemsidor. Försök få dessa sidor att länka till din hemsida.
Ett mycket bra program jag måste rekommendera som hjälper dig hitta andra lämpliga siter som kan länka till din heter SEOElite. Du hittar SEOElite på http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/. Det är ett underbart verktyg för att få upp din sökmotorranking men kräver en hel del arbete.
Se till att du gjort din sidoptimering innan du börjar bygga länkar till din sida. Länkar i innehållstext ges mer vikt än navigationslänkar. Korslänkning funkar om du har många hemsidor, men överdriv inte. Se till att du har andra länkar än de till dina andra sidor. Se också till att du, i länktexten, har nyckelord som relaterar till länktexten och texten på den sida du länkar till.
Länkar från sidor som även din hemsida länkar till har fått mindre vikt hos Google pga. att det är lätt att artificiellt höja sin Page Rank på detta sätt. De länkar som får högst vikt hos Google är envägslänkar, dvs. länkar som går till din sida men där någon tillbakalänk inte finns på din hemsida.
När du söker om länkbyte och du själv har flera domäner som är relaterade till varandra, fråga ägaren till den andra sidan om hon/han kan länka till domän 2 om hon/han får en länk till sin sida från domän 1.
Artiklar
Att skriva intressanta artiklar som andra har möjlighet att lägga upp på sina hemsidor är förmodligen en av de bästa sätten att snabbt få länkar till sin hemsida, vilket betyder bättre sökmotorplaceringar och mer trafik till din hemsida. Alla hemsideägare är intresserade av att fylla sina hemsidor med intressant information för att locka fler besökare och få högre placering i sökmotorerna.
Om du skriver en väldigt bra och intressant artikel det hända att dina artiklar dyker upp på många andra webbsidor vilket kommer få en positiv effekt både på den allmäna bilden av dig som expert och möjligheterna till högre sökmotorplaceringar.
Ange före eller efter artikeln att vem som helst har möjlighet att lägga upp artikeln på sin hemsida mot att dom behåller artikeltexten som den är samt lägger till en biografi om dig och din hemsida på samma sida som artikeln
Av Mats Bergsten Publicerad 01/23/2006 Internetmarknadsföring Betyg:
Mats Bergsten
Driver ePengar.se med tips hur man enkelt tjänar pengar på Internet och hur man kan arbeta på Internet varifrån som helst i världen - ett café i Paris, en strand i Thailand eller ditt favoritställe. ePengar.se hittar du på http://epengar.se/. Visa alla artiklar av Mats Bergsten
Utomsides Sökmotoroptimering – Skaffa Röster Till Din Hemsida
Det finns ett 100-tal faktorer som påverkar din ranking hos Google varav några förmodligen bara är kända av en handfull personer.
Sökmotoroptimeringen av en hemsida kan delas in i två delar:
Sidoptimering – Gör dina sidor sökmotorvänliga.
Utomsides optimering – Skaffa röster till din hemsida.
Jag kommer i denna artikel ta upp del 2 – Utomsides sökmotoroptimering med de viktigaste och mest grundläggande faktorerna som påverkar din sökmotorplacering.
Ju fler länkar du har från andra sidor till din hemsida desto högre ranking får du hos sökmotorerna. Det var Google som 1998 började med denna faktor som en av de viktigaste för att visa sökresultaten.
Teorin bakom detta sätt att värdera sidors relevans vid en sökning är enkelt uttryckt som följer:En länk från en sida till en annan kan ses som en röst på den andra sidan. Många länkar till en sida måste betyda att den sidan är viktig och därmed bör få en högre placering bland sökresultaten än andra sidor som har färre länkar till sig.
Page Rank
Google kallar sin rankning av webbsidor för Page Rank. Om du laddar ner och installerar verktyget Google Toolbar från http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/ kan du i Internet Explorer se vilken Page Rank en webbsida har. Page Rank markeras med en grön linje i steg från 0 till 10.
Har du Firefox kan du ladda ner verktyget SearchStatus från http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/. SearchStatus visar både Google Page Rank och Alexa Ranking i en toolbar (mer om Alexa senare i denna artikel). Dessutom kan du se nyckelordsdensitet, indexerade sidor, bakåtlänkar i Google, Yahoo samt MSN, m.m.
Genom att se till att din hemsida får många länkar till sig ökar din s.k. länkpopularitet. Dessutom får du besökare direkt genom de länkar som går till din hemsida. Det här är en av de viktigaste delarna i din sökmotoroptimering.
Du kan själv se hur viktigt länkbygge är för höga placeringar hos Google genom att söka efter frasen ”click here” i Google. Det översta resultatet bör vara Adobes sida för att ladda ned Acrobat Reader. Om du kollar i källkoden för den sidan genom att gå till menyn ”Visa” och välja ”Källkod” och söka efter ordet ”click here” kommer du inte att hitta någon förekomst av det ordet.
Hur kan dom då komma så högt i sökresultaten för denna sökfras? Jo, genom att många som på sina sidor har lagt upp en PDF-fil också brukar länka till Adobes sida för att gratis ladda ner Acrobat Reader, den applikation med vilken man kan öppna PDF-filer. I länken till sidan för Acrobat Reader har många just texten ”click here” (To download Acrobat Reader free, click here!).
På så sätt har dom fått en förstaplacering för frasen ”click here” utan att ha någon som helst optimering på sin sida för den frasen. Inte för att frasen ”click here” är någon välsökt eller värdefull nyckelordsfras men det visar hur viktigt det är med länkar till din sida och framför allt vilka ord som står i den länken.
Några saker att tänka på när man letar efter sidor som kan länka till en:
Om den hemsida som länkar till dig har liknande innehåll som din kommer din sida att rankas högre än om innehållen skiljer sig markant.
Om den sida som länkar till dig har ranking 6 så kommer den länken att ha högre värde än från en sida som har ranking 5, allt annat lika.
Hyperlänkarna bör också innehålla de viktigaste nyckelorden. Om det står ”kattmat” i länken till din sida om kattmat, kommer du få en bra mycket bättre skjuts upp i sökmotorresultaten vid sökningar som innehåller ordet ”kattmat” jämfört med om det bara står ”klicka här” i länken. När du försöker få länkar från andra webbsidor bör du vara noga med att länken till din webbsida innehåller dina nyckelord.
Om den som länkar till dig vill ha en länk i utbyte till sin hemsida, s.k. reciprok eller ömsesidig länk, så kommer din hemsida rankas lägre än om du inte länkar tillbaka. Det är å andra sidan inte lika lätt att få en länk till sin sida om man inte är villig att ge en tillbaka.
Om länken till din hemsida finns på en sida med 100 andra länkar får din sida sämre ranking än om din länk är en av få länkar på hela sidan.
Om länken till din hemsida finns längre ned på en sida ger sämre ranking än om din länk finns högst upp på sidan. Länkar allra längst ned på en sida verkar få högre ranking än länkar som ligger en bit ovanför men långt från toppen.
Det har också betydelse för din rankning hur du länkar till andra hemsidor. Om du länkar till hemsidor som har hög rankning och har liknande innehåll som din så kommer det att hjälpa rankningen av din hemsida.
Lägg till information på din hemsida om hur andra kan länka till dig, hur dom ska beskriva din hemsida, m.m.
Länkbyte
Att byta länkar med andra hemsidor har blivit ett populärt sätt att få länkar till sin sida och därmed högre Page Rank. Man placerar helt enkelt en länk till en hemsida man vill ha en länk från, kontaktar ägaren för hemsidan, berättar var man placerat länken och frågar om man kan få en länk till sin egen hemsida med en viss text och beskrivning.
Använd dig av verktygen Google Toolbar och Alexa Toolbar som du kan ladda ner gratis från http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/. Med Google Toolbar kan du bl.a. se vilken sidrankning (page rank) från 0 till 10 en webbsida har hos Google. Hitta hemsidor som har rankning 5 eller mer och försök få dessa sidor att länka till din hemsida.
Med Alexa Toolbar kan du bl.a. se vilken trafikrankning (traffic rank) en sida har samt vilka andra sidor som länkar till den sidan. Trafikrankningen visar hur många med Alexa Toolbar och Amazon Toolbar som besöker din sida. Du kan få en ungefärlig uppskattning hur välbesökt en sida är. Med detta verktyg kan du även se vilka sidor som länkar till dina konkurrenters hemsidor. Försök få dessa sidor att länka till din hemsida.
Ett mycket bra program jag måste rekommendera som hjälper dig hitta andra lämpliga siter som kan länka till din heter SEOElite. Du hittar SEOElite på http://epengar.se/internetmarknadsforing/verktyg/. Det är ett underbart verktyg för att få upp din sökmotorranking men kräver en hel del arbete.
Se till att du gjort din sidoptimering innan du börjar bygga länkar till din sida. Länkar i innehållstext ges mer vikt än navigationslänkar. Korslänkning funkar om du har många hemsidor, men överdriv inte. Se till att du har andra länkar än de till dina andra sidor. Se också till att du, i länktexten, har nyckelord som relaterar till länktexten och texten på den sida du länkar till.
Länkar från sidor som även din hemsida länkar till har fått mindre vikt hos Google pga. att det är lätt att artificiellt höja sin Page Rank på detta sätt. De länkar som får högst vikt hos Google är envägslänkar, dvs. länkar som går till din sida men där någon tillbakalänk inte finns på din hemsida.
När du söker om länkbyte och du själv har flera domäner som är relaterade till varandra, fråga ägaren till den andra sidan om hon/han kan länka till domän 2 om hon/han får en länk till sin sida från domän 1.
Artiklar
Att skriva intressanta artiklar som andra har möjlighet att lägga upp på sina hemsidor är förmodligen en av de bästa sätten att snabbt få länkar till sin hemsida, vilket betyder bättre sökmotorplaceringar och mer trafik till din hemsida. Alla hemsideägare är intresserade av att fylla sina hemsidor med intressant information för att locka fler besökare och få högre placering i sökmotorerna.
Om du skriver en väldigt bra och intressant artikel det hända att dina artiklar dyker upp på många andra webbsidor vilket kommer få en positiv effekt både på den allmäna bilden av dig som expert och möjligheterna till högre sökmotorplaceringar.
Ange före eller efter artikeln att vem som helst har möjlighet att lägga upp artikeln på sin hemsida mot att dom behåller artikeltexten som den är samt lägger till en biografi om dig och din hemsida på samma sida som artikeln
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
About Me
- Lasse Frey
- Sysslar med lite av varje. Allt från DJ till att sköta djur. Men huvudintresset är att få din site att synas.
0 comments: